Saturday 9 March 2013

Niat puasa Ramadan

Lafaz niat puasa hari-hari : nawaitu souma godhin ‘an adaa i, fardhi syahri ramadhaana haadzihis sanati lillahi ta’aalaa ( Sahaja aku berpuasa esok hari menunaikan Fardhu Ramadhan tahun ini kerana Allah Ta’ala ) Lafaz niat puasa sebulan (Bahasa Melayu) : Sahaja aku berpuasa sebulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala. Niat berbuka puasa : allahumma laka somtu wa bika aamantu wa ‘alaa rizqika afthartu birahmatika ya arhamarrohimin ( Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang ) Waktu berniat puasa : Waktu berniat bermula daripada terbenam matahari, yakni masuk waktu sembahyang fardhu Maghrib hinggalah sebelum terbit fajar shadiq (waktu Subuh). Oleh itu, bolehlah dilakukan niat puasa pada mana-mana bahagian daripada waktu tersebut, walaupun semasa berbuka. SUMBER: ABGTEROR.COM: http://www.abgteror.com/niat-puasa-rumi-2012-ramadhan-1433-hijrah/#ixzz20yjs0r7R

No comments:

Post a Comment